Tekojen merkitys viestinnässä kasvaa ja kampanjoiden merkitys vähenee.

Jani Niiponen pohtii Kauppalehden artikkelissa 9.1 sosiaalisen median trendejä markkinoinnissa vuonna 2017. Hän nostaa esille Kurio, Helsinkiläisen sosiaalisen median toimiston vuosittaisen trendiraportin, joka koostuu suomalaisten markkinointialan ammattilaisten pohdinnoista.

Tämän vuoden raportissa nousee kolme suurta trendiä: vidosisällön valtakauden vahvistuminen, Facebookin dominoinnin jatkuminen ja tekoälyn hyödyntämisen lisääntyminen markkinoinnissa. Lue koko artikkeli Tekoäly kirkastuu markkinoinnn työkaluksi.

 

"Myyntiosaamisen puute ei ole insinöörien vika"

 

Missä suomessa opetetaan todella kovan tason myyntiä? kysyy OptoFidelityn toimitusjohtaja Pertti Aimonen Kauppalehdessä 16.11.2016. Hän toteaa myös S.Larsenin kirjoittamassa jutussa, että myyminen on asiakkaan auttamista, se ei onnistu väkisin tai yhdessä yössä. "Myynti ja markkinointi ovat täysin eri aloja. Markkinointi on tuotekehityksen johtamista ja asiakkaan sekä ajoituksen tuntemista eikä mitään esitteiden tuhertamista. Myyminen taas on kilpailuhenkistä suorittamista." Lue koko artikkeli

Missä mättää?

 

Kysyy Minna Martikainen M&M-lehden artikkelissa Viestintää harjoittelemaan 21.10.2016.Hän toteaa, että olemme surkeita viestijöitä, esiintyjiä tai vakuuttajia. Sanomme vain tarpeellisen ja oletamme, että ihmisillä ja yrityksillä on aikaa ja halua nähdä vaivaa meidän asiamme tai tuotteidemme puolesta ja kuunnella suurella intensiteetillä kuivan asiapitoista esitystä.

Asioihin paneutuminen ja valmistautuminen ovat jo valmiiksi kunnossa, mutta töitä pitäisi tehdä viestin välittämisessä ja esiintymistaidoissa. Lue koko kolumni.

Tänään 13.10.2016 saa mokata!

Epäonnistumisen päivänä tuodaan esille rohkeiden esimerkkien kautta kuinka kunnianhimo, riskinottaminen, epäonnistuminen, onnistuminen ja Suomen tulevaisuus linkittyvät toisiinsa. Päivän tarkoituksena on luoda uudenlaista ja hyväksyvää epäonnistumisen kulttuuria. Uskalletaan yhdessä olla rohkeita ja kehittää toimintaamme kunnianhimoisesti epäonnistumisten ja onnistumisten kautta! Aiheesta lisää Keskipohjanmaan artikkelissa.

 

Älä ole harmaa ja hajuton!

Brändi on hinta, jonka asiakas on halukas maksamaan asiakkuudestaan, toteaa Jani Virtanen kolumnissa Näin puhut insinööreille brändistä M&M lehdessä numero16. Hän toteaa myös kirjoituksessaan, että yrityksellämme on hyvä maine voimme olla yhtä kiinnostavia kuin maksalaatikko, johon päädytään kun yritetään miellyttää kaikkia. Älä ole harmaa ja hajuton!

Lue koko juttu tästä.

 

"Jos markkinoinnin merkitys ymmärrettäisiin paremmin, sitä voitaisiin käyttää talouden kasvun vahvistajana"

Myös kauppalehdessä (12.9.16) pureudutaan markkinointiin ja Ritva Hanski-Pitkäkoski ihmettelee minkälaisia markkinointiin liittyviä palveluja suomalaiset yritykset ostavat ulkomailta? Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2015 12,9 miljardin euron suuruisesta tuontierästä suurimmat ovat tietotekniikan palveluiden lisäksi mainonta, markkinointi ja mielipideselvitykset sekä liike-elämän palvelut.

Lue lisää aiheesta sekä miten suomalaisten kannattaisi Japanissa myydä tarinaa tuotteen sijaan.

 

Uskomatonta, että vielä saa lukea lehdestä "Myyjät eivät halua myydä"

Olemme insinöörikansaa! Haluamme valmistaa tavaraa. Teollisuus on mahtava juttu. Mutta myyminen on jotenkin arveluttavaa. Alentuvaa.

Suomalaiset eivät halua myydä, eivät edes ne suomalaiset, joiden ammatti on myyjä.

Lue koko juttu.

Digi apuna myynnissä ja markkinoinnissa

Digitaalisuus tarjoaa yrityksille monenlaisa työkaluja myynnin ja markkinoinnin apuvälineiksi. Myynnin foorumi järjestää torstaina 21. huhtikuuta yliopistokeskuksen tiloissa kaikille yrityksille avoimen ja maksuttoman workshopin, jossa aiheena ovat CRM ja digitaalinen vuosikello.Digi ei ole vain isojen yritysten juttu kirjoittaa Jorma Uusitalo Kokkola lehdessä 13.4.2016.

Lisää aiheesta Digi

Toimitusjohtaja myyntitykkinä

Terveysteknologiayhtiö Revenion toimitusjohtaja Olli-Pekka Salovaara "Ne saavat tuloksia, jotka menevät itse. Jos kökötät kotona, ei siitä mitään tule. Kyllä yhtiön toimitusjohtajan pitää olla yhtiön paras mýyntimies."

Kauppalehden artikkeli 16.2.2016

Vuorovaikutuksen puute haittaa myyntiä

Kehittämällä myyntityötä vuorovaikutteisemmaksi suomalaisyritykset voivat vauhdittaa liiketoimintansa kansainvälistä kasvua ja työllistää yhä useampia suomalaisa.

Lue lisää aiheesta 4.2.2016

Ruotsi johtaa verkkokaupan mobiilimurrosta

Kännyköiden näyttöjen koot ovat kasvaneet ja mobiiliostaminen on paljon käyttäjäystävällisempää kuin muutama vuosi sitten. Mobiiliverkkokaupassa ruotsalaiset ovat suomalaisia vannoutuneempia Applen käyttäjiä. Kun Suomessa Apple-käyttäjien osuus on 25%, Ruotsissa se on 50%. Androidissa ja iOS:ssa tietyt verkkosivujen elementit toimivat eri tavalla. "Tällä tiedolla on merkitystä, kun kaupat rakentavat verkkokauppasivustoja"

Lue koko artikkeli Kauppalehti 10.11.2015

 

Yritys, riko toimialasi sääntöjä.

 

London Business Schoolin professorin Costas Markidesin mukaan Suomen pitää selvittää tulevaisuuden kasvualat, joihin kannattaa sijoittaa. Markides vannoo strategisten innovaatioiden nimeen. Niiden avulla yhtiö voi saavuttaa paljon kasvua lyhyessä ajassa. Pitää rikkoa toimialansa pelisääntöjä. Yrityksen pitää luoda uutta tilaa, etsiä uusia asiakkaita ja markkinoita.

 

Kauppalehden artikkeli 4.9.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyvillä ostoilla tehdään hyvä myynti!

Centria-ammattikorkeakoulu on lähtenyt yhteistyössä Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen ja Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän sekä alueen yritysten kanssa rakentamaan Keski-Pohjanmaalle uudenlaista yhteistoimintamallia ja asiantuntijapalveluiden tuottajaverkostoa, Myynnin Foorumia.  Hankkeen aikana mm. kehitetään yhdessä yrityksien kanssa uutta bisnestä ja uusia tapoja hoitaa myyntiä ja markkinointia.  Yksi haaste on kehittää ja tukea pienten kivijalkaliikkeiden toimintaa.

Elokuun alussa minulla oli mahdollisuus lähteä Seinäjokisen vaatetusliikkeen Boutique S omistajien Sari ja Antti Nisulan mukana Kööpenhaminan muotiviikon 5-7.8.2015 ostoille. Mukan oli myös visuaalisen markkinoinnin asiantuntija Anna Juusela Yanca Oy Vantaalta. Pohjoismaiden muodin ykköstapahtumassa, Kööpenhaminan muotiviikolla, elokuun alussa nähtiin jälleen kerran kattava katsaus ensi kevään ja kesän 2016 muodin tarjonnasta. Ostajat pääsivät tutustumaan tuleviin mallistoihin Bella Centerissä järjestetyissä Ciffi & Ciff Raven messuilla, kaupungin keskustassa Revolver Copenghagen Int. Fashion Trade Showssa sekä yritysten omissa showroomeissa. Muotitapahtuma tarjosi messuvieraille kokemuksen, johon osallistuivat messujen lisäksi liikkeet ja ravintolat. Kööpenhamina on lähellä ja sinne on hyvät yhteydet Suomesta. Sisäänostajan on helppo vierailla messuilla ja käydä katsomassa samalla kivijalkaliikkeiden tarjontaa. Lukuisten tanskalaisten huippumerkkien lippulaivaliikkeet sijaitsevatkin aivan keskustan ytimessä kuten By Malene Birger, Bitte Kai Rand, Sand.

Lue koko artikkeli.

width="100%" height="100%"

 Myyntiä, senkin typerys!

Suomen Kuvalehden kolumnisti Helena Petäistö kehottaa ottamaan härkää sarvista ja nostamaan myynnin sille kuuluvaan asemaan, kehittämään sen koulutusta ja taata sen saanti kaikilla  tasoilla."Tuppisuut hoitamaan nousussa olevaa nettimyyntiä ja uudet joustavat monitaiturit ulos kentälle". SK 22/ 29.5.2015.

Myyntiä, sekin typerys! 

 


   
Seuraa meitä somessa: