Centrian turkikseen sisustusmateriaalina keskittyvä kokoelma pohjaa kotimaiseen sinikettuun

Centria-ammattikorkeakoulun turkissuunnittelun ja markkinoinnin ensimmäisen vuoden opiskelijat toteuttivat suomalaiseen sinikettuun keskittyvän kokoelman osana “Turkis sisustuksessa” -opintokokonaisuutta.

Pietarsaaressa kevään 2015 aikana järjestetyn kurssin vetäjinä toimivat italialaissyntyinen muotisuunnittelija Giovanni Amandini sekä pitkän linjan turkisopettaja Lis-Mari Jansson. Kansainvälisistä opiskelijoista koostuva ryhmä on ensimmäinen laatuaan ja Centria-ammattikorkeakoulu ainoa turkisalan suunnittelun ja markkinoinnin opetusta tarjoava taho.

“Turkis sisustuksessa” -opintokokonaisuus tarjosi kattavan läpileikkauksen tuotesuunnitteluprosessiin. Teoriaosuuden saattelemana opiskelijat pääsivät tutustumaan suunnittelijan käytännön työhön, ja tuotesuunnittelun eri osa-alueet - ideoinnista ja taustatutkimuksesta värimaailman määrittelyyn ja oman muotokielen hahmottamiseen - tulivat intensiivisen kurssin aikana tutuiksi.

Opiskelijoiden tehtävänä oli suunnitella ja valmistaa suomalaista sinikettua päämateriaalinaan hyödyntävä sisustustuote. Materiaalien saatavuuden mahdollisti paikallisten turkistarhaajien sekä turkismuokkaamon kanssa tehty sponsoriyhteistyö. Suunnittelun osalta opiskelijat saivat vapaat kädet ja täten tilaisuuden taiteelliseen ja yksilölliseen ilmaisuun.

Moduulin käytännön osuus käynnistyi luonnostelulla sekä materiaalien ja eri tekniikoiden testaamisella, kulminoituen tuoteprototyypin valmistukseen. Opiskelijat ideoivat laajan skaalan sinikettua materiaalina hyödyntäviä sisustustuotteita, joukossaan muun muassa seinävaate, viltti, riippukeinu, tuoli ja valaisin. Osassa tuotteista turkis sulautuu pehmeisiin materiaaleihin kuten kankaaseen ja nahkaan, toisissa taas kokeillaan rohkeasti turkiksen yhdistämistä metalliin ja puuhun. Kurssin aikana sisäistetty jokaisen työvaiheen huolellinen valmistelu ja jäsentäminen mahdollisti haastavienkin suunnitelmien saattamisen valmiiksi tuotteiksi. Yhdessä tuotteet muodostavat Wunderkammer-nimellä kulkevan sisustuskokoelman.

Esineiden kautta kerrotut tarinat ja tuoteidentiteetin luominen näyttäytyivät myös tärkeänä osana suunnitteluprosessia. Kuvittamiseen ja tekniseen piirtämiseen perehtyminen auttoivat opiskelijoita ammattimaisen portfolion rakentamisessa kunkin tuotteen ympärille. Studiossa toteutetuista tuotekuvauksista vastasi valokuvaaja Kasper Gustavsson. Moduulin päätteeksi opiskelijat suunnittelivat kokoelmalleen yhtenäisen näyttelykokonaisuuden, joka nähdään osana Helsingin Senaatintorilla 11.-13.6.2015 järjestettävää Pop-Up Pohjanmaa -tapahtumaa.

“Turkis sisustuksessa” oli inspiroiva, innostava ja informatiivinen opintokokonaisuus. Opiskelijat saivat mahdollisuuden toteuttaa omaa luovuuttaan tuotesuunnittelun ja valmistuksen saralla sekä rakentaa yhdessä sinikettuun materiaalina pohjaavan malliston. Ollessaan enemmän kuin yksittäisten osiensa summa on tämä kokoelma omanlaisensa “Wunderkammer”, kuriositeettikabinetti.

BBA/ Fur Design and Marketing -opiskelijat:

Kinga Kocsis, Nicholas Mpatsis, Hanna Nurmi, Elizabeth Palm, Olga Plank, Amanda Plogman, Ann-Sofi Sandell-Wikar ja Marina Shafikova

Sponsorit ja yhteistyökumppanit:

Turkistarhaajat: Daniel Blomqvist, Juha Herrala, Mikko Perttula, Knutars Pälsfarm Ab, Cristoffer Eriksson, LE Fox Ab, Jari Isosaari, Jorma Eilonen
Turkisten muokkaus ja käsittely: Modifur Oy
Nahkamateriaalit: Ahlskog Leather, Kokkolan Nahka Oy, Oy Pasion Ltd
Täytemateriaalit: Fixafell
Metalli- ja puutyöt: Karl Ehnvall

Lisätietoja Pop-Up Pohjanmaa –tapahtumasta:
http://www.pohjanmaa.fi


   
Follow us on social media: