Fur in Home Decoration Projektet “WUNDERKAMMER”

Modulen “Fur in Home Decoration” hölls för första årets internationella studiegrupp i pälsdesign och marknadsföring på Centria yrkeshögskola vårterminen 2015. Som projektansvariga fungerade italienska kläddesignern Giovanni Amandini, numera bosatt i Tyskland, och erfarna pälssömnadsläraren Lis-Mari Jansson från Jakobstad. Modulen gav de studerande en övergripande insikt i designprocessen och inleddes med en teoretisk introduktion som guidade de studerande in i designerns värld och arbete. Gruppen fick lära sig om produktdesignens många olika faser, så som forskningsprocessen och de första idéerna, världen av färger, konsten att definiera ett språk kring sin produkt samt de grundläggande IT-färdigheter som behövdes för genomförandet av projektet.

För att skapa den egna produkten varvades teori med praktik. Uppgiften var att utveckla en produkt för heminredning där den finländska blåräven utgjorde huvudmaterial. Detta blev möjligt tack vare generösa regionala unga pälsfarmare och företag som sponsorerade projektet. Varje studerande hade stor frihet i designen av sin egen produkt, vilket gav utrymme för att arbeta på ett artistiskt och mycket individuellt sätt. Den praktiska delen inleddes med ritning av sketcher samt testning av material och tekniker, vilket sedan utmynnade i tillverkning av prototyper.
Redan från början visade det sig att variationen av produkter för heminredning skulle bli stor. Produkterna var följande: tavla, väggdekorationer, pläd, quillow (pläd hopvikbar till kudde), lampa, hängmatta, förvaringslåda och stol. Alla produkter designades med fokus på blåräv. Vissa studerande valde att kombinera blåräven med traditionella mjuka material som tyg eller läder, medan andra gick in för mer ovanliga kombinationer som metall och trämaterial. De studerande fick lära sig att planera och strukturera de olika faserna i arbetet så att de slutligen praktiskt kunde tillämpa sina idéer vid tillverkningen av sina slutprodukter.
En annan viktig del under kursen utgjordes av skapandet av en identitet för designobjektet och berättandet av en historia kring produkten. Som en del av förberedelserna för en professionell presentation i pappersformat av den gjorda produkten gavs en introduktion till pälsillustration och teknisk ritning med dator. Följande steg var planeringen av föreliggande presentation av produkterna i Helsingfors för Pop-Up Österbotten-evegeman i juni 2015. Presentationerna kompletterades med att fotograf Kasper Gustavsson tog professionella fotografier av varje enskild produkt i yrkeshögskolans studio.

Sammanfattningsvis var ”Fur in Home Decoration” en mycket inspirerande, intressant och informativ modul. Den inte bara gav de studerande möjlighet att kreativt och individuellt designa sin egen produkt, utan utmynnade även i en kollektion av heminredningsprodukter av blåräv som skapade en större helhet än de enskilda delarna och som kan betraktas som en ”Wunderkammer”, ett kabinett fyllt av tankar och föreställningar.

BBA/Fur Design and Marketing - studerande:
Kinga Kocsis, Nicholas Mpatsis, Hanna Nurmi, Elizabeth Palm, Olga Plank, Amanda Plogman, Ann-Sofi Sandell-Wikar och Marina Shafikova
Sponsorer och samarbetspartners:
Pälsfarmare: Daniel Blomqvist, Juha Herrala, Mikko Perttula, Knutars Pälsfarm Ab, Cristoffer Eriksson, LE Fox Ab, Jari Isosaari, Jorma Eilonen
Pälsberedning: Modifur Oy
Lädermaterial: Ahlskog Leather, Kokkolan Nahka Oy, Oy Pasion Ltd
Fyllnadsmaterial: Fixafell
Metall och träarbeten: Karl Ehnvall

Läs mer om Pop-Up Österbotten: www.pohjanmaa.fi


   
Follow us on social media: